HayrettinKaraman.net
Mobil - Metin Versiyonu

[Facebook] - [Twitter] - [YouTube] - [instagram]

Ana Sayfa | Hakkında | Makaleler | Kitaplar | Soru Konuları | Soru Listesi | Konuşmalar | Şiirler | İndeks | Rastgele Oku | Yeniler | Geri Git | İleri Git


Bu Kitapta: Önceki Başlık | Sonraki Başlık | İçindekiler | Kelime İndeksi |


Saç Ektirme ve Akıl-Vahiy İlişkisi

Hocam ben Elazığ'dan B. A. Sosyoloji 4. sınıf öğrencisiyim ve sizi özellikle Eğitim Bilim Dergisi olmak üzere sair yerlerden takip ediyorum. Hocam bir iki sorum olacak. Size sormamın sebebi sizi bu gibi güncel konularda...kabul etmemdir. Eğer zaman ayırır da cevap verirseniz memnun olurum. İlk sorum saç ektirmek caiz midir, hükmü nedir? İkincisi bilim ile din arasındaki ilişki İslam'da nasıl ele alınmıştır; mesela bilimin kriterlerine göre akla ve deneye dayanmayan şeyler kabul edilmez. Oysa ki biz Allah'ı, deneysiz yani apriori olarak yaratılan insanla, kainatla ispat edebiliriz. Yani bilimle iman veya din arasında nasıl bir ilişki, nasıl bir ayrım var. Hocam mutlaka bir şekilde cevabınızı bekliyorum. şimdiden teşekkür ederim...

Cevap:

1. Saçsızlık yüzünden maddi veya psikolojik olarak rahatsız olan bir kimse başına saç ektirebilir; bu bir nevi tedavidir ve caizdir. Ekilen, yapıştırılan saçı yerinden çıkarmak imkansız veya zor ise yıkanırken suyu bunun üzerinden geçirmek yani kendi saçı gibi üzerinden yıkamak yeterli olur.

2. İnsanların bilgi edinme, gerçeği -kesin veya kuvvetli ihtimal düzeyinde- öğrenme yolu yalnızca bilim değildir. Bilim gözlem ve deneye dayanır; bu alanlara girmeyen konular ve gerçekler bilimin dışında kalır. Bunların (dışında kalanların) bir kısmı akıl ile, düşünce ile bilinir. Bir kısmı ise akıl ile de -ya hiç veya tam olarak- bilinemez; işte bu alanda geçerli bir bilgi kaynağı da vahiydir. Peygamberler dışında kalan insanlar vahyi alamazlar; ancak iki yoldan vahiy ile gelen bilginin doğru olduğu sonucuna (akıl yoluyla) varırlar: 1. Peygamberlerin hayat ve şahsiyetlerini öğrenirler ve böyle insanların yalan söylemeyecekleri sonucuna ulaşırlar. 2. Vahyin söylediklerinin, akıl ve bilimle çatışmadığını, kendi arasında tutarlı olduğunu ve aklın sorup da cevaplayamadığı konularda tatmin edici bilgiler verdiğini görürler. Hasılı bilimin alanı dardır, akıl ondan daha geniş olmakla beraber bütün bilinmezler için o da yetersiz kalır. Din aklın ve bilimin yeterli olduğu konularda teyit ve irşad edici olur, yetersiz kaldığı konularda ise aydınlatıcı bilgiler ve hayat kurallar getirir, ama bunlar bilim ve akıl ile çatışmaz, çelişmez.



Buradaki iki mavi çizgi arası içerik site editörünce konulmuştur ve rastgele çıkmaktadır. İçeriğini onayladığımız anlamına gelmez, dikkatli davranın.

 
Bu Kitapta: Önceki Başlık | Sonraki Başlık | İçindekiler | Kelime İndeksi |

Ana Sayfa | Hakkında | Makaleler | Kitaplar | Soru Konuları | Soru Listesi | Konuşmalar | Şiirler | İndeks | Rastgele Oku | Yeniler | Geri Git | İleri Git



   


BULUNDUĞUNUZ SAYFAYI AŞAĞIDAKİ ARAÇLARLA KULLANABİLİRSİNİZ: