HayrettinKaraman.net
Mobil - Metin Versiyonu

[Facebook] - [Twitter] - [YouTube] - [instagram]

Ana Sayfa | Hakkında | Makaleler | Kitaplar | Soru Konuları | Soru Listesi | Konuşmalar | Şiirler | Besteler | İndeks | Rastgele Oku | Yeniler | Geri Git | İleri Git

Bu Kitapta: Önceki Başlık | Sonraki Başlık | İçindekiler |


2- Münazara ve Münakaşalar:
Bu devrin hususiyetlerinden biri de çok yaygın hale gelen ilmî münakaşa ve münazaralardır.
Danışma İslâm'ın emridir. Bu bazan fikirlerin ve görüşlerin çatışmasına, çarpışmasına da sebep olur. Ancak maksat hakikatın aydınlığa kavuşturulması olunca bu da meşrûdur, faydalıdır. Müctehid imamlar devrinde onların veya talebelerinin arasında da ilmî tartışmalar olmuştur. Fakat onlar mezhebe değil, ilme ve gerçeğe bağlı oldukları için buldukları yerde gerçeğe tâbi olmuşlardır. Ayrıca münazaralar fazla yaygın da değildir.
Halbuki tetkik ettiğimiz devirde mezheblere mensup âlimler arasındaki münazaraların hem gayesi değişmiş hem de çok yaygın hale gelmiştir.
a) Gayesi değişmiştir: O devri yaşamış, münazaralara katılmış sonra da onu terketmiş bulunan Gazzâlî'nin açıklamasına göre yapılan münazaraların gayesi nüfuz kazanmak, bilgili görünmek, mezhebin propagandasını yapmak, idarecilerin arzularını tatmin etmek gibi hususlardır.(10)
b) Aşırı derecede yayılmıştır: Başta Irak ve Horasan olmak üzere hiç bir büyük merkez yoktur ki orada iki büyük âlim arasında münazara yapılmamış bulunsun.(11)
Bu münazaraların bir düzen içinde yürümesi için yeni bir bilgi dalı daha doğmuş (ilmu-âdâbi'l-bahs, ilmu'l-cedel) ve bu mevzûa ait kitaplar yazılmıştır.


10. İhyâ, C. II, s. 49 vd.
11. el-Muktedî bi-emrillah (467/1075-487/1094), devrinin büyük şâfiî âlimi Ebû-İshak eş-Şirâzî'yi Selçuklu Hükümdarı Melikşah'a -bazı işler için- gönderdiğinde Nisâbur'da İmamu'l-Haremeyn ile yaptığı münazaraları İbn es-Sübkî bize tafsilâtıyle aktarmıştır; C. V, s. 209-218. Ayrıca bak. İbn el-Esîr, el-Kâmil, Beyrut, 1966, C. X, s. 125 vd. Yine bu devirde şâfiî Ebu't Tayyib et-Taberî ile hanefî Ebu'l-Hasen et-Tâlkânî arasında (Bağdad'da) ve aynı şâfiî âlim ile hanefî Ebu'l-Hasen el-Kudûrî arasında geçen uzun münazaralar için bak. İbn es-Sübkî, age., c. V, s. 12-50.



Buradaki iki mavi çizgi arası içerik site editörünce konulmuştur ve rastgele çıkmaktadır. İçeriğini onayladığımız anlamına gelmez, dikkatli davranın.

 
Bu Kitapta: Önceki Başlık | Sonraki Başlık | İçindekiler |

Ana Sayfa | Hakkında | Makaleler | Kitaplar | Soru Konuları | Soru Listesi | Konuşmalar | Şiirler | Besteler | İndeks | Rastgele Oku | Yeniler | Geri Git | İleri Git



   


BULUNDUĞUNUZ SAYFAYI AŞAĞIDAKİ ARAÇLARLA KULLANABİLİRSİNİZ: